zondag 22 april 2012

Appelkruimeltaart





Gisteren besloot ik dat het tijd was om eens iets te bakken. Als ik heel eerlijk ben, ben ik meer van het koken dan van het bakken. Ik vind het altijd wel heel leuk om taart of cake te maken maar ik ben niet echt een zoetekauw dus uiteindelijk eet ik er zelf altijd heel weinig van. Gelukkig stelt vriendlief zich altijd graag beschikbaar om mijn baksels op te eten dus toen ik het idee opperde om een appeltaart te gaan bakken, vond hij dat een prima plan. Als ik appeltaart maak, maak ik eigenlijk altijd appelkruimeltaart. Het recept dat ik altijd gebruik, vind je hieronder.

Ingrediënten:

kruimellaag:
120 gram bloem
125 gram boter
90 gram lichte bastersuiker

vulling:
500 gram appels

bodem:
120 gram boter
175 gram zelfrijzend bakmeel
2 theelepels kaneel
snufje zout
120 gram lichte basterdsuiker
2 eieren
2 eetlepels melk

overig:
poedersuiker
bakspray

Verwarm de oven voor op 180 graden. Begin met het maken van de kruimellaag. Snij de boter in blokjes en doe de blokjes in een kom. Voeg de bloem daaraan toe. Wrijf de boter en bloem met je vingers door elkaar tot je een kruimig geheel hebt. Roer vervolgens de suiker erdoor en zet dit mengsel even opzij.
Schil de appels en snij ze in dunne schijfjes. Zet deze partjes ook even op zij. Doe nu het zelfrijzend bakmeel in kom en roer er de kaneel en het zout door.
Snij de boter voor de bodem ook in blokjes en doe deze blokjes in weer een andere kom. Klop de suiker met behulp van een mixer door de boter tot je een luchtig mengsel krijgt. Voeg dan het eerste ei toe en klop net zo lang tot het ei is opgenomen in het beslag. Voordat je het tweede ei toevoegt, schep je een paar eetlepels van het mengsel van zelfrijzend bakmeel met kaneel en zout bij het beslag. Klop weer net zo lang tot het ei en het meelmengsel zijn opgenomen. Voeg nu de helft van meelmengsel dat je nog over hebt toe aan het beslag en roer dat erdoor. Tot slot voeg je twee eetlepels melk toe aan het beslag gevolgd door de rest van het meelmengsel. Roer alle deze ingrediënten nog even goed door elkaar.
Spray een springvorm van 24 centimeter in met bakspray. Schep het beslag in de vorm en strijk het glad met de achterkant van een lepel. Leg de appelschijfjes op het beslag en duw ze een beetje aan. Zorg ervoor dat je ongeveer een halve centimeter vrij laat tot de rand van de springvorm. Bestrooi de partjes appel met het mengsel voor de kruimellaag. Verdeel dit mengsel gelijkmatig over de taart en vul ook het randje tussen de appelschijfjes en de rand van de springvorm ermee op.
Zet de taart 75 minuten in de oven tot hij mooi goudbruin is. Laat de taart minimaal een halfuur in de vorm afkoelen op een rooster voordat je de rand verwijdert. Bestuif de taart voor serveren met een flinke laag poedersuiker. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...