maandag 27 januari 2014

Sam 17 maanden






Vandaag is Sam alweer 17 maanden. Nondeju, ze-ven-tien maanden! Hij is dus bijna anderhalf jaar. En dat is te merken de laatste weken. Het is ons inmiddels meer dan duidelijk dat onze lieftallige baby heeft plaats gemaakt voor een klein onderzoekend monstertje. Het allerliefste monstertje van de wereld, dat wel!
De grootste verandering deze maand is toch wel dat meneer loopt als een kievit. Hij heeft de afgelopen weken hard geoefend en gaat nu als de brandweer. Opeens vind ik het onvoorstelbaar dat hij voorheen altijd kroop. Gek eigenlijk! Ik vind het wel relaxt dat hij loopt trouwens. Iedereen waarschuwde me de hele tijd dat ik me wel kon bergen als die doerak ging lopen maar dat valt me alles mee. Natuurlijk is hij plotseling een stuk sneller en mobieler, daarentegen lijkt hij een stuk frustratie kwijt te zijn. En laten we wel zijn, hij kon verdomd snel kruipen dus ik was er al aan gewend dat ik achter hem aan moest rennen. 
Verder wordt Sam steeds bijdehanter. Hij snapt steeds beter wat er om hem heen gebeurt en wat er van hem wordt gevraagd. Langzaamaan begint hij ook wat meer te zeggen. Zo kan hij opeens kijkeh (kijken) zeggen, en heeft hij het over bum (Bumba) en bah (bal). Verder begrijpt hij steeds beter waar wij het over hebben. Je kan hem dingen laten pakken en uitleggen dat we bijvoorbeeld naar buiten gaan of naar boven. Heel handig! Alleen het woordje nee lijkt hij niet zo goed te snappen. Beetje jammer maar wel normaal geloof ik. 
Het eten gaat ook super de laatste tijd. Mijn voorheen vrij kieskeurige eter, beukt alles naar binnen wat los en vast zit. Heerlijk om hem zo te zien smullen. Hij eet nu volledig met de pot mee behalve als wij iets eten wat hij nog niet kan eten. Als vanzelf gaat hij ook steeds meer met zijn vork en lepel eten. Nog niet zonder knoeien maar ach, dat komt vanzelf wel goed. We forceren in dit opzicht niets en laten het hem zelf een beetje uitzoeken.
De kleine maestro heeft nog steeds last van boze buien als hij iets niet mag. Zijn dramaqueen-act heeft hij inmiddels vervolmaakt maar helaas zijn wij er niet van onder de indruk. Balen! Zo lang hij krijst en op de grond gaat liggen, besteden we er geen aandacht aan. Wanneer hij gaat lopen gooien en smijten of baldadig gaat meppen, leiden we hem een soort van af. Corrigeren op deze leeftijd heeft nog weinig zin en hij snapt het ook niet. Wel laten we duidelijk merken dat dit gedrag niet de bedoeling is. Voor de vorm zeg ik erbij dat dingen stuk kunnen dus dat je er daarom niet mee mag gooien en dat slaan pijn doet. Geen idee of hij daar iets van meekrijgt maar ach, het kan geen kwaad om dat op rustige wijze te vertellen. Denk ik...
Verder klimt en klautert hij heel wat af. Ik heb mijn handen eraan vol. Ook al is het druk, ik geniet toch enorm van deze periode. Ik vind dit zo'n leuke leeftijd. Het is erg leuk om te kunnen communiceren met mijn kind. Elkaar aan het lachen te maken en samen de wereld te verkennen. De babyperiode was heel bijzonder maar nogal intens. Deze fase vind ik veel meer ontspannen ondanks al het gehol en gevlieg. Yep, ik ben een dreumesmama in hart en nieren. Op naar de 18 maanden!

Vergeet niet om mee te doen aan mijn winactie in samenwerking met World of scentchips. Good luck!

Volg mij nu ook op BloglovinInstagramFacebook en Pinterest.

27 opmerkingen:

  1. Herkenbaar! Hoewel ik nog niet weet wat ik leuker vind: deze fase met samen kletsen en interactie, of die met urenlange slaapsessies op mijn buik hihi, mis ik best wel soms!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach die babytijd was ook leuk maar ik vind dit zoveel gemakkelijker. En bovenal voel ik mezelf veel beter dan toen dus dat speelt misschien ook een rol.

      Verwijderen
  2. Wat leuk om te lezen. Ik ben benieuwt wat mijn kleine man allemaal uit gaat vreten tegen de tijd dat ie bijna anderhalf is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, vast heel veel kattenkwaad waar je stiekem hard om moet lachen ;-)

      Verwijderen
  3. Wat een lieve foto's en wat leuk om te lezen!! :) Ik vind dat je er op een hele leuke manier over schrijft en ik herken wel wat dingen bij m'n oppaskindje, haha! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gaat hard allemaal he? Nog even en hij gaat naar school joh!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeg houd eens op :-) Ik wil nog niets horen over school haha!

      Verwijderen
  5. Leuke maar uitdagende leeftijd. Vooral het mekaar aan het lachen maken is geweldig. Jammer dat hij het woordje 'nee' niet snapt (of wil snappen) haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is zo nu en dan zeker een uitdaging. Maar het is ook heerlijk hoor :-)

      Verwijderen
  6. Een hele nieuwe periode weer he..
    17 maanden, wauw.. volgens mij lees ik al bijna de helft van zijn leeftijd mee en wou ik dat ik al veel langer hier meelas.. Vind het altijd zo gezellig en leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief! Superleuk dat je mijn blog gezellig vindt. Je kunt altijd mijn archief nog eens doorspitten ;-) Ik blog vanaf dat ik een week of 14 zwanger was :-)

      Verwijderen
  7. Gaat snel allemaal, je hebt weer erg leuk geschreven.
    En de laatste foto met zijn mutsje op is te schattig:D

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat zeker snel. Voor mijn gevoel ben ik pas net bevallen maar hij is toch echt bijna anderhalf.

      Verwijderen
  8. Reacties
    1. Niet normaal hè! Kan me nog de foto's van Jaylen herinneren van vorig jaar en dat ik hem zo groot vond. Nu is Sam hetzelfde formaat.

      Verwijderen
  9. Het is zeker een heel ondernemend mannetje! Ik zie soms foto's voorbij komen dat ik denk... poeh, wat zal je soms blij zijn dat ie in bed ligt... of niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik ben soms zo blij als hij even slaapt. Eindelijk rust ;-)

      Verwijderen
  10. Hahah, ik geniet altijd zo van je foto's en blog. Vind Sam zo'n heerlijk mannetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een lekker ventje! Hij heeft ook altijd zulke stoere kleren aan. Verkoop je niet toevallig wat truien maat 86? ;-) ik lees je blog altijd met plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh wow, time flies! Super fijn dat jullie zo genieten allemaal! Op naar nog veel meer mooie momenten samen en avonturen van Sam (ik vind ze geweldig!).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Time flies, inderdaad. Maar zo leuk, die ontwikkelingen. Vooral de taalontwikkeling vind ik erg leuk, dat ze opeens veel meer begrijpen dan je eerst dacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. kleine jongetjes worden groot he...
    voor je het weer zijn ze 12, en ik kan het weten wahahahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jeetje wat vliegt de tijd! Echt ongelofelijk... ik geniet wel van al je blogs over Sam. Wat een heerlijk mannetje is het! Ik denk dat het goed is als je ze meegeeft waarom iets niet mag.. op de een of andere manier geloof ik erin dat ze het opslaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een superlieve foto's ook! Vooral die met die muts, zo schattig. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...