maandag 18 juni 2012

Frisse huzarensalade






Afgelopen week ontdekte ik een hele lading zilveruitjes en augurkjes in de koelkast. Uit ervaring weet ik dat ik negen van de tien keer dit soort dingen de prullenbak in kan gooien als ik er niets mee doe, dus besloot ik op zoek te gaan naar een recept waarin ik de hele handel kon verwerken. Na wat geblader in mijn kookboeken kwam ik in een kookboek van de C1000 een recept tegen voor zelfgemaakte huzarensalade. Dat leek me ideaal aangezien ik intussen ook nog een aantal verdwaalde eieren in de koelkast had gevonden. Het is een erg makkelijk recept en het resultaat is vele malen lekkerder dan een schaal huzarensalade uit de supermarkt dus ik wil graag mijn versie op mijn blog delen.

Ingrediƫnten voor 4 personen:

450 gram voorgebakken krieltjes
4 eieren
250 gram hamblokjes
groene appel
10 augurkjes
1/2 pot zilveruitjes
3 eetlepels zonnebloemolie
2 eetlepels citroensap
3 eetlepels mayonaise
zout
zwarte peper
bieslook

Zet een pan water op het vuur en breng het water aan de kook. Stoom ondertussen de krieltjes in 6 minuten gaar in de magnetron en spoel ze af met koud water. Zet de krieltjes opzij en laat ze afkoelen.
Laat de eieren voorzichtig in de pan kokend water zakken en kook ze 8 minuten.
Snij de augurkjes in kleine stukjes en doe deze stukjes in een kom. Schil vervolgens de appel en verwijder het klokhuis. Snijd ook de appel in kleine stukjes en meng deze stukjes direct goed met de augurk om verkleuren tegen te gaan. Voeg daarna driekwart van de totale hoeveelheid zilveruitjes toe aan de kom.
Laat de gekookte eieren schrikken met koud water en pel 3 van de 4 eieren en snijd ook deze in kleine stukjes. Het vierde ei bewaar je nog even voor de garnering.
Voeg de stukjes ei, de hamblokjes en de krieltjes toe aan de kom en schep de hele handel goed door elkaar. Voeg vervolgens de zonnebloemolie, het citroensap en de mayonaise toe. Roer het geheel wederom goed door elkaar en breng de salade op smaak met flink wat zout en zwarte peper. Dek de kom af met aluminiumfolie en zet hem voor een paar uur in de koelkast.
Haal de kom ongeveer een uur voor het serveren uit de koelkast om de salade op kamertemperatuur te laten komen. Proef goed of er misschien nog wat peper en zout aan toegevoegd moet worden. Meng nu ook naar smaak wat bieslook door de salade.
Pel het vierde gekookte ei en snijd deze in plakjes. Schep de salade in een serveerschaal en garneer met de plakjes ei en de achtergehouden zilveruitjes. Bestrooi de salade tot slot met wat bieslook. Eet smakelijk!

5 opmerkingen:

  1. Lekker! Dat je niet eerder zin had in augurken en uitjes. Ze zeggen dat zwangere vrouwen dat niet kunnen laten staan toch;)? Ik ben gek op deze salade dus ben blij met dit recept! Als ik terug kom van Rome wil ik nog heel wat van jou recepten uitproberen, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat vreemd, ineens staat die surfdome post boven deze, terwijl deze vandaag pas geschreven is... nou ja anyways, handig om zo je restjes te gebruiken, moet ik ook maar eens aan gaan denken. Het ziet er gemakkelijk uit en ik heb alles in huis. Als ik t minder druk heb ga ik het zeker proberen.

    p.s. mag de board van vriendje wel es lenen, maar mijne rolt net iets lekkerder. Zijn board is wel groter, dus wat gemakkelijker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, wat yummy ziet dit er weer uit! Wil ik zeker een keer gaan proberen. Ik had laatst ook al een lekkere salade gegeten met veel van deze ingrediƫnten. Ik ben altijd al gek op zilveruitjes :)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...