vrijdag 18 april 2014

Mijn leven als mama



Lieve, leuke Joyce heeft een extra zintuig voor het opsporen van toffe tags. Ook deze week stond er weer een geinig lijstje met vragen op haar blog. Om het nog gezelliger te maken allemaal, gaf ze de tag aan me door. Vandaar dat ik vandaag dus een serie vragen beantwoord over mijn leven als mama. Lezen jullie mee?

Ben jij een werkende mama of een thuisblijfmama?
Ik ben grotendeels thuis maar zo nu en dan heb ik leuke opdrachten waar ik mee aan de slag kan. Al tijdens mijn zwangerschap van Sam raakte ik langdurig in de ziektewet en het heeft heel lang geduurd voordat ik alle gevolgen van mijn zwangerschap en bevalling enigszins te boven was. Vooraf had ik bedacht dat ik gewoon twee à drie dagen per week als docent zou blijven werken maar het is een beetje anders gelopen. Ach ja, thats life! 

Zou je het anders willen?
Inmiddels heb ik vrede met hoe de situatie nu is. Wel wil ik mettertijd weer een vast aantal dagen per week aan het werk. Of dat op freelance basis zal zijn, weet ik niet. Daar ga ik eens over nadenken als ons gezin compleet is. Ergens is het natuurlijk ook een voorrecht om er op deze manier te kunnen zijn voor je koter. Ze zijn maar zo kort echt klein. 

Mijn kind slaapt altijd in haar eigen bedje of wiegje?
Sam slaapt meestal wel in zijn eigen bed. Ik doe echter niet moeilijk over tussenin liggen of een tukje op de bank. Mijn nachtrust is me heilig en dan slaap ik liever met een klein ventje naast me dan helemaal niet. Het heeft echter niet mijn voorkeur want ik slaap veel minder diep en een stuk onrustiger. Al is het maar omdat zoonlief de neiging heeft om bovenop me te willen liggen of in ieder geval strak tegen me aan. Na een periode van slecht slapen gaat het de laatste tijd gelukkig erg goed. Thank God!

De beste aankoop voor je kindje?
Op dit moment pleit ik absoluut voor de zandbak die we vorig week kochten voor Sam. Zoonlief is een heus buitenkind en doet niets liever dan wroeten in de aarde en klooien met takjes en steentjes. Continu zat hij in de tuin te graven. Even afgezien van het feit dat ik het nogal goor vond, was ik er ook klaar mee dat hij heel de tuin voorzag van een soort van molshopen. Nu hij een zandbak heeft, gaat hij daar lekker in los! Top! Sam blij, mama blij! Daarnaast is dat spul van Toet-Toet van V-tech hier ook al maanden  een dikke hit. Net als een lading Duplo en Little People van marktplaats. 

Hoeveel kinderen wens je?
Ik riep altijd dat ik twee of drie kinderen wilde. Ik denk nu dat het bij twee kinderen zal blijven. De zwangerschap van Sam was heel heavy en qua gezondheid wil ik niet tot het uiterste gaan. Ik sluit een derde niet uit maar ik denk dat ik het na twee zwangerschappen wel mooi vind geweest. Zeker als de tweede ook met een keizersnede geboren wordt. Dat wil ik echt geen drie keer meemaken, denk ik. 

Hoeveel avonden per maand ga je op 'date night' met je partner?
Nou, eigenlijk hebben we de afspraak dat we eens per maand een oppas regelen zodat Maarten en ik iets gezelligs kunnen ondernemen. De laatste maanden is het daar alleen niet meer van gekomen. Ik ga snel mijn (schoon)ouders eens lief aankijken of ze een avondje op ons kleine monster willen letten. Ik heb wel zin in een beetje quality-time met mijn vriendje. 

Favoriete bezigheid van je kind?
Uhhh... klimmen, slopen, troep maken en eten. Vooruit, hij kan ook best zoet een boekje lezen. 

Heb je tijdens de zwangerschap een miskoop gedaan?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik tijdens mijn zwangerschap niet een enorme uitzet heb aangeschaft. We hebben vooral grote dingen gekocht die we veelvuldig hebben gebruikt of nog steeds gebruiken. Wat me nu even te binnen schiet, wat betreft miskopen zijn een tweetal speentjes en een draagzak van Stokke. Zoonlief wilde namelijk absoluut geen fopspeen. Die draagzak hebben we op zich wel gebruikt maar niet zo vaak. Best zonde als je bedenkt hoeveel we ervoor hebben moeten dokken. 

Het favoriete eten van je kindje?
Sam lust best veel maar ik denk dat zijn lievelingseten risotto met Boursin, doperwten en spekjes is. Ook pasta vindt hij erg lekker. Niet dat hij heel kieskeurig is hoor, het meeste gaat er met smaak in. Het is al net zo'n kliko als z'n moeder, haha!

Hebben jullie een grotere (gezins)auto aangeschaft?
Nope, we hadden al een grote (oude) bak en daar karren we nog steeds in. We zien wel hoelang hij het nog volhoudt. Ik geef echt geen reet om auto's dus zolang hij rijdt en alles en iedereen past erin, vind ik het helemaal gezegend. 

Ben je nu zwaarder of lichter dan voor het moederschap?
Ik weeg hetzelfde als voor mijn zwangerschap. Ik heb er veel moeite voor moeten doen om de 5 kilo kwijt te raken die na de komst van Sam bleven plakken. Wat ik ook deed, ik viel niet af. Pas toen ik met borstvoeding terugging naar slechts een ochtend- en een avondvoeding, vlogen de kilo's eraf. Heel apart! 

Wat is je droomvakantie met kids?
We willen heel graag met een camper door Canada of Australië trekken. Lijkt me heel wijs. Ik zie Sam al zitten in z'n autostoeltje. We stoppen dan overal waar het ons fijn lijkt. Ideaal om heel je hebben en houden bij je te hebben en alleen maar een parkeerplekje te hoeven zoeken. 

En je droomvakantie zonder kids?
Voorlopig gaat dat er nog niet van komen maar misschien dat ik over een paar jaar wel een leuke stedentrip wil doen terwijl de opa's en oma's op het kleine grut passen. Of ik ga dan lekker met alleen Maarten op wintersport. Hoeven we ons niet druk te maken over ski-klasjes en hebben we daarnaast alle vrijheid om te après-skiën. Oef, nu ik daaraan denk, moeten we dat toch iets eerder inplannen dan over een paar jaar...

Wat is er veranderd in je leven sinds je mama bent?
Ik ben nog steeds wie ik ben maar op de één of andere manier voel ik me completer ofzo. Ook heb ik door Sam een zekere rust gevonden. Het hoeft niet altijd meer harder, sneller en verder. Ik kan meer genieten van de kleine dingen des leven. Tenminste, zo voelt het. 

Mijn hart smelt als ik...
Sinds ik een kind heb, ben ik net een weekdier. Ik sta verdorie meerdere keren per dag te smelten. Ben net een gletsjer. Ik kan uren naar mijn zoon kijken terwijl hij slaapt. Ook loop ik over van liefde als hij zijn armpjes naar me uitstrekt, me kusjes geeft, zijn eten met me deelt en hij bij me zit of ligt. Mijn lieve, kleine vent. Ik houd zoveel van hem dat het pijn doet. 

Waar shop jij de leukste kinderspullen?
Dit wordt een lekker standaard antwoord. Ik ben dol op de onverwoestbare kinderkleding van Hema en verder winkel ik voor zoonlief graag bij de Hennes en Zara. Soms bestel ik op internet kleding voor mini van wat duurdere merken voor nettere gelegenheden. Ook scoor ik eens in de zoveel tijd een tas goedkope zooi bij Zeeman waarvan het me geen drol kan schelen of hij ermee door de modder rolt. 

Favoriete mama make-up en verzorgingsproducten?
Ik ben redelijk merkvast qua make-up en huidverzorging. Zo ben ik dol op de all-in-one-face-base van The Body Shop. Het is een soort poeder maar dan net wat dekkender. Ik gebruik het al een jaar of vijf. Verder zweer ik bij PCLE-crème van Biodermal. Ik krijg nogal snel puistjes en dat product houdt mijn huid mooi rustig. Ik durf in dat opzicht weinig te experimenteren omdat ik geen trek heb in een kraterkop. 

A-merk of huismerk?
Meestal ga ik wel voor een huismerk. Sommige dingen vind ik echter wel lekkerder van een A-merk. Zo koop ik wel  Coca Cola en mayonaise van Calvé bijvoorbeeld. We gaan ook een keer per week naar de Lidl voor beleg, koekjes, kattenbrokjes, groente en fruit, toetjes en weet ik veel wat nog meer. Allemaal prima spul! 

Heb je altijd een kinderwens gehad?
Laat ik het zo zeggen, ik heb nooit gedacht dat ik geen kinderen zou krijgen. In die zin heb ik dus wel altijd een kinderwens gehad. Ik ben alleen als kind geen echte poppenmoeder geweest ofzo. Pas na een heftige pubertijd en mijn studentenleven kwam het bij me op dat seks ook tot voortplanting zou kunnen leiden...

Wat is het leukste aan het moederschap?
Dat er niets specialer is dan je eigen vlees en bloed. Moederliefde gaat zo diep en is zo intens dat het niet valt uit leggen aan mensen die geen kids hebben. Daarnaast lig ik de hele dag in een deuk om alle grappen en grollen die Sam de hele dag uithaalt. Wat een komiek!

Het blijft altijd moeilijk om bloggers te selecteren om een tag aan door te geven. Deze keer ga ik voor DebbieKelly en Sharmayne.

Volg mij nu ook op BloglovinInstagramFacebook en Pinterest.

12 opmerkingen:

  1. Oh dat heb je weer mooi geschreven! Ik vind het zo leuk om je persoonlijke artikels te lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk je hebt hem nu ook ingevuld! Heb hem ook al op mn blog staan, nice!
    Vind dit inderdaad ook een hele leuke tag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha! Een extra zintuig voor tags, vind ik leuk! En omdat jij ze ook altijd invult tag ik jou altijd haha!

    Leuk om je antwoorden te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke tag weer om te lezen :D

    Boursin zijn we ook aan verslaafd hier en staat regelmatig op tafel icm garnalen en pasta. Jummie!

    xox Metalmommy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke tag! En leuke antwoorden. Ik heb hem ook op de planning staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke tag! Leuk om te lezen ook. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt een hele leuke tag, en heerlijk ingevuld. Leuk dat je hem aan me doorgeeft. Ik ga hem opslaan, maar vul hem pas in als ik echt mama ben want vind dat nu wel beetje lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aww. Wat onwijs leuk om te lezen! Die zandbak foto's op IG zijn geweldig. En een rondreis door Aussie of Canda met een camper lijkt me sowieso ge-wel-dig. Met of zonder kids ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. leuk om te lezen.....
    zandbakken zijn ideaal voor buitenkinderen, nu nog tractor met kar en je hebt straks 4 zandbakken, hahahha

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk om te lezen! Ik ben benieuwd wat voor opdrachten je af en toe doet. Schrijfopdrachten?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hahaha wat een leuke tag!! Leuk om je antwoorden ook te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...