zondag 29 september 2013

Wereldborstvoedingsweek



Wereldborst... watte? Wel, Wereldborstvoedingsweek! Tot eergisteren had ik daar ook nog nooit van gehoord. Via via kwam het mij ter oren en als borstvoedingsmama heb ik besloten om daar toch maar eens een blogje aan te wagen. Ik geef eerlijk toe dat ik het heel dubbel vind om op deze manier aandacht te vragen voor iets dat eigenlijk heel normaal is. Het voeden van je kind middels moedermelk vind ik niet bepaald nieuwswaardig omdat ik het als normaal beschouw. Ik weet immers niet beter. Al dertien hele maanden lang pomp ik zoonlief namelijk vol met moedermelk. Hij houdt ervan!
Ik ben niet zo'n moeder die altijd vertelt dat ze haar kind borstvoeding heeft. Of dat zoonlief met zijn dertien maanden nog steeds van de milkbar geniet. Of hoe hilarisch het is dat hij tegenwoordig langs de bank naar me toeloopt en me al staande bij mijn tata's grijpt om te drinken. Ik heb er niet zo'n behoefte aan om dat continu te vertellen, niet in de minste plaats omdat er regelmatig gezeik ontstaat of er lacherig over wordt gedaan. Heel irritant omdat dat soms voelt als een persoonlijk aanval op mijn keuze. (Niet dat borstvoeding een keuze was met een die-hard flesweigeraar overigens...)
Ook vind ik het niet fijn als er om gelachen wordt. Normaal gesproken neem ik mezelf niet zo serieus maar dit vind ik over het algemeen niet heel grappig. Ik ben er namelijk heel trots op dat ik Sam nog steeds zelf voed. Het mooie en fijne gevoel dat het geven van borstvoeding mij geeft, voelt plotseling raar aan als mensen het om te gieren vinden. Nu snap ik heus wel dat mensen het geinig vinden omdat het over borsten gaat. Maar ja, het gaat wel over mijn tieten hè!
Ik heb het er al vaker over gehad dat ik de keuze voor flesvoeding prima begrijp. De eerste maand heb ik een aantal keer op het punt gestaan om te nokken met die borstvoeding. Toen het eenmaal goed op gang was en ik me weer een stuk beter ging voelen, vond ik het echter fantastisch allemaal. Natuurlijk speelt mee dat ik nooit gedoe heb gehad met borstvoeding. Op een verstopping in mijn rechterborst na, acht maanden na de bevalling nota bene, is het al die tijd van een leien dakje gegaan. Geen ontstekingen, geen kloven, helemaal noppes, nada, niente! Ik heb Sam er gewoon aan gehangen nadat hij geboren was en dat doe ik vandaag de dag nog steeds. Mijn productie is dusdanig sterk dat ik een aantal maanden extra gekolfd heb om er een tweeling van bij te voeden. Om over mijn stash in de vriezer nog maar niet te spreken! Wanneer het niet zo soepel verloopt, kan ik daarentegen heel goed in de keuze voor flesvoeding komen. Ik ben van mening dat iedere moeder een keuze maakt, die goed is voor zowel haar als het kind. Niemand is erbij gebaat als je er zelf aan onder doorgaat, toch?
Wat ik wel zwaar irritant vind, zijn de oordelen die borstvoedingsmoeders en flessenmama's hebben over elkaar. Als borstvoedingsmoeder heb ik al tal van opmerkingen en vragen* over me heen gehad die ik echt niet fijn of ronduit raar vind. Wat is er mis met leven en laten leven. Ik doe dit, jij doet dat. Whatever! Ik zeur niet dat jij je kind de fles geeft, jij zeikt niet dat ik een borstvoedingsfanaat ben. Zo moeilijk is dat toch niet? Ik kan me zo langzamerhand voorstellen dat wanneer je niet zo stronteigenwijs bent als ik, je er de brui aan geeft.
Wereldborstvoedingsweek dus! Een week waarin om aandacht wordt gevraagd voor het geven van borstvoeding. Niet alleen omdat het zo handig is om je tieten te gebruiken waar ze voor bedoeld zijn maar ook omdat er nog zoveel misverstanden bestaan wanneer het om borstvoeding gaat.

*
Ga je Sam voeden tot hij 16 jaar is?
Ja, gezellig toch die moeder-zoon-momentjes!
Wanneer ga je nu eens stoppen met die borstvoeding?
Als ik dood ben, denk ik!
Word je er geil van als Sam aan je borsten zuigt?
Nee! Jij wel, vermoed ik aangezien je de behoefte hebt om deze vraag te stellen.
Bijt Sam wel eens in je tepels?
Soms, maar ook daar word ik niet geil van.
Vind je het niet raar om nog steeds borstvoeding te geven?
Heel gek! Ik moet me maar aanmelden bij het circus, vind je niet?
Wanneer ga je Sam echt eten geven?
Nooit! Als je borstvoeding geeft, eet je kind geen boterhammen joh!
Doe je dit om je kind klein te houden?
Wie wil er nu niet voor altijd een ieniemiene baby? Te lief toch!
Is je vriend niet jaloers?
Eerlijk zullen we alles delen. Vriendlief komt niets tekort!
Heeft je vriend wel eens moedermelk gedronken?
Ik heb het hem wel aangeboden maar hij wil het pas proberen als er bier uitkomt.
Ben jij van de borstvoedingsmaffia?
Bek houden, anders verlink ik je. Capice?

16 opmerkingen:

  1. Haha! Ja het leven en laten leven princiepe is voor veel mensen moeilijk..

    Wacht maar tot hij 2 is whaha. Nee echt mensen hebben veel lef vind ik met sommige vragen.

    Maar de standaard vraag hier is nu altijd bijt hij niet? De vraag of hij Nog ? Krijgt durven ze niet meer geloof ik haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die vraag heb ik ook 100 keer gehoord. Het blijft mensen verwonderen op de één of andere manier.

      Verwijderen
  2. Ten eerste: gave header!
    Ten tweede.. leef en laat leven inderdaad! Maar waarom mensen dat niet kunnen? I really dont now!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks! Heeft mijn broertje voor mij gefikst ;-) Begrijp dat ook niet.

      Verwijderen
  3. Borstvoeding is natuurlijk en gezond zowel voor moeder als voor kind. Laat ze dus maar mekkeren zolang jij er oké mee bent kan het.
    Bij mij ging het allemaal niet zo vlot maar bij de dochter heb ik toch een maand of vier volgehouden. De zoon was de eerste veertien dagen een geweldige 'bleiter' tot ik overstapte op flesjes, van toen af was er geen zoetere baby. Het kind had gewoon honger :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gedeeld via Twitter. Geweldig geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Word je er geil van?" Hoe krijgen ze het over hun lippen he?
    Mij is ook weleens gevraagd of ik er opgewonden van werd, kreeg er meteen een naar gevoel van. Suckers! Eh, die mensen dus. Leuk geschreven Jess!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond dat ook echt een hele ongemakkelijke vraag. Begrijp in de eerste plaats niet dat mensen het überhaupt denken maar dat het vervolgens dan ook nog echt gevraagd wordt?!? Bah!

      Verwijderen
  6. Supervet zeg, nog iemand die geil wordt van een bijtende baby aan de borst! Trouwens, ik zeg het verkeerd: een bijtende grote baby, die jij klein wilt houden en daarom niks te eten geeft, aan de borst. Me too! We like! Hahah!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eensch! Dat leven en laten leven schijnt voor sommige mensen nogal lastig te zijn helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel herkenbaar :-) Ik heb borstvoeding gegeven tot mijn zoontje het zelf niet meer wou (15 maanden) en dat was net goed zo voor mij :-) Ik kreeg ook vaak de opmerking 'huh, geef jij nog borstvoeding, maar jouw zoontje heeft al TANDEN???'

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Moet je maar niet zonder T-shirt over straat met zo'n sabbelende bijna-puber aan de borst?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Helemaal mee eens! Ik heb echt bewondering voor je! Hoop echt dat ik ook zeker een jaar borstvoeding kan gaan geven. Naar mijn mening de beste basis die er bestaat :)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...