dinsdag 27 maart 2012

Salade à la Jamie





Sinds ik het kookboek Jamie's Amerika in mijn bezit heb, sta ik te trappelen om de recepten te proberen. Als allereerste heb ik de Mad dog salade gemaakt en het was goddelijk lekker! Omdat het een groot succes was, wil ik het recept graag delen op mijn blog.
Ik heb grotendeels het recept gevolgd maar uit praktisch oogpunt de verhoudingen iets aangepast. Ook heb ik besloten er kipfilet aan toe te voegen, andere sla te gebruiken en limoensap te gebruiken in plaats van citroensap.

Ingrediënten voor 2 personen:

2 rijpe avocado's
1 bakje tuinkers
1/2 krop sla
2 limoenen
1 Spaanse peper
1 kipfilet
2 handen naturel tortillachips
1 hand pittige geraspte kaas
1 hand mix van pijnboom-, zonnebloem- en pompoenpitten
zout
witte peper
zwarte peper
paprikapoeder
komijn
knoflook
olijfolie

Verwarm de oven voor op de allerhoogste stand. (Bij mijn oven was dat 300 graden.) Halveer de avocado's, verwijder de pit en schil ze. Leg de stukken avocado in een ovenschaal en besprenkel ze met olijfolie. Voeg er zwarte peper, zout en flink wat komijn aan toe en hussel dit door elkaar. Als de oven op temperatuur is zet je de ovenschaal er voor 15 minuten in.
Pak ook een andere ovenschaal en doe daar de tortillachips in. Strooi vervolgens de geraspte kaas erover en de mix van zonnebloem-, pijnboom- en pompoenpitten. Ook dit hussel je door elkaar. Zet deze schaal de laatste 4 minuten in de oven erbij.
Was ondertussen de sla en maak deze weer droog. Voeg daarna de tuinkers toe. Snij de limoentjes in vieren en knijp twee parten uit over de sla en de tuinkers. De overige partjes bewaar je om straks de salade mee te garneren.Voeg vervolgens nog een flinke scheut olijfolie toe en wat zwarte peper en zout.
Snij de kipfilet in blokjes en bestrooi deze met zout, witte peper, knoflook en paprikapoeder. Bak de kipfilet op een hoog vuur gaar. Maak ondertussen een inkeping in de Spaanse peper zodat je het het zaad met de zaadlijsten kunt verwijderen. Snij de Spaanse peper daarna in ringetjes.
Als de 15 minuten voorbij zijn, haal je beide ovenschalen uit de oven. De helften van de avocado's halveer je zodat je mooi parten krijgt om de salade mee te garneren.
Je kunt nu de borden gaan opmaken. Verdeel het mengsel van tortillachips, kaas en de mix van zonnebloem-, pijnboom- en pompoenpitten over de borden. Daaroverheen verdeel je het mengsel van de sla en de tuinkers. Vervolgens garneer je dit geheel met de avocadopartjes, limoenpartjes en kipfiletblokjes. Strooi tot slot de ringetjes Spaanse peper over de borden en klaar ben je. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...