maandag 6 mei 2013

Carrotcake met roomkaasfrosting





Zaterdagavond kwamen mijn zwager en schoonzus gezellig bij ons eten. Een menu samenstellen is dan altijd een hele uitdaging want schoonzus is een fervent vegetariër. Uiteindelijk besloot ik kerriesoep te maken met lekker stokbrood van de bakker en huzarensalade. (Voor mijn schoonzus uiteraard een apart schaaltje met een versie zonder hamblokjes.) De recepten van deze gerechten vind je hier en hier
Als toetje bakte ik een carrotcake met roomkaasfrosting. Het recept van dit overheerlijke taartje wil ik graag met jullie delen want het was weer een gevalletje snel en makkelijk. 

Ingrediënten:

kleine winterpeen
halve citroen
2 eieren
150 gram fijne kristalsuiker
220 gram zelfrijzend bakmeel
250 gram boter
2 theelepels kaneel
125 gram poedersuiker
100 gram Mon Chou
zakje vanillesuiker
snufje zout
bakspray

Verwarm de oven voor op 175 graden en spray een browniebakvorm in met bakspray. Schil de winterpeen met een dunschiller en rasp hem. Rasp ook de schil van een halve citroen, let op dat je alleen het geel van de schil raspt en niet het witte gedeelte daaronder. (Dat is erg bitter van smaak namelijk!) Doe dit samen in een beslagkom. 
Voeg vervolgens de fijne kristalsuiker en de eieren aan de geraspte winterpeen en citroen toe en roer dat door elkaar met een garde. Het is niet nodig om een mixer te gebruiken.
Smelt in de magnetron 200 gram boter en houd de overige 50 gram boter apart op kamertemperatuur. Voeg de gesmolten boter aan het mengsel in de beslagkom toe en roer met een garde tot je een plakkerig beslag hebt. 
Voeg nu achtereenvolgens het zelfrijzend bakmeel, de kaneel en een snufje zout toe aan je beslag. Klop dit goed door elkaar met je garde en schep dit mengsel in de ingevette brownievorm. Bak de carrot cake 45 minuten in de voorverwarmde oven.
Als de baktijd verstreken is, haal je de carrotcake uit de oven en laat je hem in de vorm afkoelen. Doe ondertussen de Mon Chou, het restje boter, de poedersuiker en het zakje vanillesuiker in een beslagkom. Klop deze ingrediënten met een mixer goed door elkaar tot het een luchtig en romig geheel is. Dit duurt ongeveer 2 minuten op een lage stand. 
Bestrijk de afgekoelde taart met de frosting. Je kunt de carrotcake nu voorzichting in stukjes snijden en serveren. Eet smakelijk!

Aangezien mijn vriend deze week vrij is, heb ik weinig tijd om te bloggen. We hebben veel afspraken staan en zijn volop aan het rommelen in huis. Oh ja, en aan het genieten van het stralende weer natuurlijk ;-) Ik ben dus even wat minder online te vinden maar over een paar daagjes heb ik weer volop de tijd om blogjes te typen en andere blogs te bezoeken. Tot snel!

5 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...