vrijdag 11 juli 2014

Pompoensoep met een pittige bite





Zoals beloofd, deel ik vandaag het receptje dat ik altijd gebruik om pompoensoep te maken. Deze versie is trouwens geïnspireerd op een recept uit het kookboek van Boer zoekt vrouw. Ik gebruik een vrij makkelijke manier om deze soep te bereiden. Gewoon met bouillonblokjes dus en ook rooster ik de pompoen niet van tevoren. Desalniettemin is dit een heerlijk voedzaam en gezond soepje. Sam is er in ieder geval dol op. Soep vind ik sowieso een ideale manier om je koter zo nu en dan even vol groente te pompen. Afijn, lees maar gewoon snel hoe je deze pan heerlijkheid op tafel tovert.

Ingrediënten voor een middelgrote pan soep:
- grote flespompoen
- winterpeen
- ui
- 3 grote knoflookteentjes
- scheutje olijolie
- 2 theelepel gemberpoeder
- 1/2 theelepel komijnpoeder
- theelepel gedroogde koriander 
- 1 liter water
- 2 kippenbouilonblokjes
- Griekse yoghurt
- chilivlokken
- zout
- zwarte peper

Maak de pompoen schoon en snijd deze in blokjes. Schrap vervolgens de winterpeen en hak ook deze in stukken. Vervolgens pel je de knoflookteentjes en snipper je deze samen met de ui.
Verhit een scheutje olijfie in een kook- of soeppan en fruit daarin de ui en knoflook. Roer daar vervolgens het gemberpoeder, het komijnpoeder en de gemalen koriander doorheen. Daarna mik je de stukken wortel en pompen erbij. Het enige dat je nu nog hoeft te doen is het water erbij gieten en de bouillonblokjes erbij te kwakken. (Je kunt uiteraard eerst bouillon trekken van de blokjes maar persoonlijk kies ik graag voor de makkelijke weg...)
Breng het geheel aan de kook en laat de soep minimaal 25 minuutjes zacht pruttelen. Vergeet niet zo nu en dan te roeren. Wanneer de stukken pompoen en wortel zacht zijn, is het tijd om je staafmixer tevoorschijn te toveren. Pureer de hele handel tot een gladde stevige soep zonder klontjes. Ik kies er trouwens altijd voor om mijn soepen vrij gebonden te maken zodat Sam het makkelijk kan eten. Wil je een iets minder stevige soep voeg dan zo'n 250 ml water meer toe. 
Proef nu even en voeg naar smaak nog wat zout en zwarte peper toe. Serveer de soep in kommen met een schep Griekse yoghurt erin en strooi er wat chilivlokken over. Eet smakelijk!

Volg mij nu ook op BloglovinInstagramFacebook en Pinterest. 

5 opmerkingen:

  1. ohhhh lekker...
    ooit aten wij piet piraat pompoensoep en sindsdien hoeven mijn jongens het niet meer..
    zelfs de hond at de soep toen niet op...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb jij een leuke blog!
    ben je toevallig tegen gekomen en je hebt er een volger bij! :)

    xx

    http://fabulousfashionbeing.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmm, toch maar een staafmixer aanschaffen binnenkort. Ziet er erg goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oeh, dat ga ik eens proberen! Ik ben gek op pompoensoep :-)

    xoxo
    www.its-dash.com

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...